Leasing - co daje i jak wykorzystać go do zmniejszenia podatku?
Autorem artykułu jest Mikołaj Łagowski
Leasing to wygodna, szybka i tania forma finansowania, ale zarezerwowana głównie dla firm. Jeśli jednak jesteś przedsiębiorcą ten sposób finansowania inwestycji może okazać się bardzo korzystny.
Słowo leasing pochodzi od angielskiego słowa lease, co znaczy nająć lub wydzierżawić.
Elementy składowe leasingu
Na leasing składają się 3 elementy:
1) Udział własny
2) Raty miesięczne
3) Wykup
Udział własny (zwany też opłatą wstępną, czynszem inicjalnym lub pierwszą ratą leasingu) waha się od 0% do 45% wartości przedmiotu leasingu i jest konieczny do uruchomienia umowy. Jest on jednorazowo zaliczany w koszt uzyskania przychodu firmy, przez co obniża dochód do opodatkowania. Im wyższa opłata wstępna, tym mniejsze raty leasingu.
Na ratę leasingu składa się kapitał plus odsetki, wszystko powiększone o 22% (od 2011r. do końca 2012r. o 23%) podatku VAT. Raty płatne są co miesiąc przez okres trwania umowy. Rata netto leasingu jest kosztem uzyskania przychodu, a VAT podlega odliczeniu. Standardowo umowa może trwać od 2 do 5 lat, ale niektóre firmy oferują leasingi na dłuższy okres czasu. Im dłuższy okres leasingu, tym mniejsza rata.
Po spłaceniu wszystkich rat klient ma przywilej wykupienia przedmiotu leasingu. Wykup wynosi najczęściej 1% ceny przedmiotu leasingu, ale może też być wyższy. Do czasu jego uiszczenia właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa. Po jego zapłacie następuje przeniesienie własności na klienta.
Leasing a kredyt
Nominalnie koszty leasingu i kredytu przy tym samym okresie trwania umowy i tej samej wysokości udziału własnego są do siebie zbliżone. Biorąc jednak pod uwagę korzyści podatkowe, leasing może okazać się znacznie tańszy od kredytu. W dodatku można wrzucić w koszty cały przedmiot leasingu już w czasie 40% jego standardowego czasu amortyzacji.
Jest to więc dobre rozwiązanie dla firm, które szukają kosztów. Leasing daje również możliwość jednorazowego zaliczenia dużej części wartości przedmiotu leasingu w koszt poprzez wysoki udział własny. Wygrywają na tym obie strony - klient otrzymuje jednorazowy wysoki koszt i płaci mniejszy podatek, a firma leasingowa ponosi znikome ryzyko mając od początku spłaconą znaczną część kapitału.
Procedura przyznania leasingu jest znacznie szybsza, niż przy kredycie a firma leasingowa wymaga mniej dokumentów.
Inne korzyści
Należą do nich, np możliwość stosowania rat sezonowych dopasowanych do rodzaju działalności, dużego wykupu, czasowego zamrożenia rat. W przypadku firm prowadzących pełną księgowość leasing operacyjny jest zobowiązaniem pozabilansowym - nie uwzględnia się części pozostałej do spłaty w bilansie.
Dokumenty potrzebne do zawarcia umowy
Zestaw dokumentów różni się nieznacznie między firmami leasingowymi, ale najczęściej sprowadza się do przedstawienia:
- dokumentów założycielskich firmy
- dowodów osobistych reprezentantów i ewentualnie współmałżonków
- dokumentów finansowych za cały ubiegły rok oraz najbardziej aktualnych za bieżący rok
- wypełnionego wniosku leasingowego
Mikołaj Łagowski - najbogatsi.pl
Jeżeli chcesz wziąć leasing wejdź na stronę: leason.pl i skontaktuj się ze mną.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz